Cześć,
Pan Noel Burch, pracownik Gordon Training International opracował, w latach 70-tych, drabinę świadomych kompetencji: zobrazował proces nauczania wprowadzając cztery fazy ich nabywania.
Na czwartym etapie rozwoju kompetencji osiąga się stan, w jakim korzystanie przez handlowca z wiedzy i umiejętności staje się nawykowe.
Na tym etapie handlowiec ma już
za sobą doświadczenie w sprzedaży takie,
że wykorzystywanie kompetencji jest
rutynowe, powtarzalne…
Nie musi on już
myśleć o kolejnych działaniach w ramach procesu sprzedaży, ponieważ są one przechowywane “w nieświadomości”
i jest już
drugą naturą lidera sprzedaży:
Jest to zatem etap “nie wiem co wiem,
a potrafię”.
Pracują przy "hurtowej sprzedaży ubezpieczeń" pozyskiwałem bardzo dużych odbiorców, którzy są właścicielami sieci salonów sprzedaży AGD lub mebli: pierwszym krokiem był ogląd w terenie: co i jak sprzedają, odwiedziłem może cztery ich sklepy, zaintrygowało mnie to, że nastąpiła dość radykalna zmiana logo. Dowiedziałem się o też o tym, że jest to wynikiem sukcesji w rodzinnej firmie. Dotarłem do osoby decyzyjnej: najmłodszego syna pierwszego właściciela.
Po zapoznaniu się z konkurencją, która ich obsługiwała okazało się, że nie do końca ich oferta jest spójna z produktami na półce a marketing(ulotki) w ogóle informują o innym/podobnym produkcie. Na pierwszych dwóch spotkaniach zbudowałem silna potrzebę zmiany i dopasowania ubezpieczenia do ich produktów także w oparciu o ich serwis, co w perspektywie pozwoliło im także zarabiać na naprawach a nie jedynie na prowizji (niemałej) ze składki.
Podsumowując: dłużej oczekiwaliśmy na zwrot podpisanej umowy niż na podjęcie decyzji na TAK, w miedzy czasie wdrażaliśmy już produkt; udostępnienie aplikacji, rejestracja sprzedawców - ja już prowadziłem szkolenia produktowe w salonach. Przeprowadziłem także akcje "tajemniczego klienta" aby przekonać się jakie kompetencje sprzedawców należy uzupełnić w toku szkoleń sprzedażowych.
Podczas szkoleń sprzedażowych skupiłem się na Cross sellingu: sprzedawcy mieli po nich wiedzieć Kiedy, Co i Jak proponować
- podczas prezentacji produktu zasadniczego efektywnie i każdego zaciekawić ochroną
- pytaniem otwartym otworzyć listę życzeń i potrzeb aby po decyzji o zakupie produktu,
- wymienić jedną/dwie zasadnicze korzyści z otrzymania odszkodowania,
- zaprosić do wystawienia polisy rozwiewając wątpliwości co do wysokości ceny składki lub zsumowanej raty kredytu na całość zakupu :) obrazując jej wartość
Proste!
Ogólnie projekt z tym Klientem podniósł do-sprzedaż o 300%!
Co na tym etapie odczuwa handlowiec: rutynę. Zarówno pozytywną jak i negatywną.
Osoba w fazie nieświadomej kompetencji, nie czuje
konieczności
rozwoju, rozwój
jest raczej chęcią bycia na bieżąco.
Nieświadomość prowadzi do tzw. „Przekleństwa wiedzy”. On często nie zdaje sobie sprawy z ogromu
wiedzy i umniejsza swoim umiejętnościom. Zakłada, że pewnie każdy to potrafi.
Często nie potrafi przekazać podstawowej wiedzy, ponieważ wykonując ją automatycznie ma problem z nazwaniem pewnych rzeczy i przedstawieniem w przystępnej formie. Wychodzi z założenia, że przecież "wszyscy to wiedzą"!
Dlatego praca z początkującymi handlowcami bywa frustrująca i wywołuje zniecierpliwienie. Należy się trochę zatrzymać, użyć empatii i skupić na byciu tu i teraz ze swoim podwładnym czy Mentee.
Do zobaczenia, dobranoc - w końcu nie wiadomo kiedy to poleci?!
Wasz Andrzej Stanisław
#wolnyRynek
#ksiazkasiepisze
#czwartkizcurkiem
Orientacja na klienta, Pozytywne
nastawienie do klientów
oraz ich potrzeb.
Wykorzystanie własnych
umiejętności, wiedzy i
doświadczeń do kształtowania
odpowiednich relacji biznesowych
z klientami.
Pozytywne
nastawienie i szacunek do
klientów.
Koncentracja
na potrzebach klienta.
Kształtowanie
trwałych relacji biznesowych
z klientem.
Dostarczanie
(zapewnienie dostarczenia)
odpowiednich usług i produktów.
Proaktywne
radzenie sobie z
ewentualnymi uwagami i trudnościami.
Zapraszam na webinar w zoom
OdpowiedzUsuńTemat: Trzy Kompetencje w Trzy Kwadranse!
Czas: 12 kwi 2024 06:00 PM Warszawa
Dołącz Zoom Spotkanie
https://us04web.zoom.us/j/74773383833?pwd=1P2Rh7DUhIBzm76ZSbTYyATPNvgbCh.1
Identyfikator spotkania: 747 7338 3833
Kod dostępu: JSdb3b